"L'aprenentatge és experiència. Tota la resta és informació" Albert Einstein
Pregunta-guia: Amb el següent projecte intentarem respondre a la pregunta...
Per què Occident va dominar el Món al segle XIX?
Objectius: organitzar els grups de treball i materials. Fer una avaluació inicial i una reflexió per veure quins coneixements atresora l'alumne i quin nivell d'implicació amb l'actualitat i el món que l'envolta i adaptar així la tasca docent als resultats obtinguts. Explicar el projecte i crear els primers materials de producció pròpia.
Temporalització: dues sessions de cinquanta-cinc minuts.
Material necessari: ordinador o dispositiu mòbil amb connexió a internet, 8 folis doblegats per la meitat que es convertiran en el diari de reflexió/aprenentatge, material escolar habitual (boli, llapis, colors, etc.)
Metodologia: en aquest projecte combinarem el treball cooperatiu i individual.
Farem servir les noves tecnologies i metodologies d'aprenentatge en aquest camí basat en projectes (ABP). Una metodologia en què vosaltres, els alumnes sou els protagonistes, en què aprendreu a aprendre, en què treballarem les intel·ligències múltiples i les competències bàsiques, en què farem servir la classe invertida, en què crearem un portfoli per a albergar els nostres treballs , el nostre diari de reflexió personal...
En fi, un projecte que de ben segur us portarà a descobrir per vosaltres mateixos l'essència d'aquest període de la Història.
El primer de tot conformarem els grups. Seran de quatre persones i els triarà el professor amb ajuda dels alumnes, basant-se en diversos criteris com ara la capacitat, el lideratge, la compensació acadèmica i de gènere, etc. A cada grup el professor li assignarà un nom relacionat amb aquesta època que estudiarem.
I per començar, i després de lliurar-vos uns folis, iniciem la nostra primera tasca:
Creeu el vostre propi diari individual de reflexió, amb els 8 folis lliurats, doblegats per la meitat a manera de quadernet. A la portada, poseu: Diari de reflexió de "Fulanito de Tal" (el vostre propi nom), 4t ESO. Història. Nom del projecte (Way to Disaster) Professor Txema Gil. I un dibuix, imatge o alguna cosa representativa del projecte, deixant-lo endreçat i ben presentat.
A la pàgina següent al títol posareu l'ÍNDEX i allà, a poc a poc anireu posant els ítems que després desenvolupareu. I numereu les pàgines.
Al primer full del vostre diari de reflexió fareu l'acta de constitució del grup indicant la data, el nom del grup al que pertanyeu, els membres del grup que us acompanyaran és aquesta aventura de l'aprenentatge i les signatures de cadascun. Especifiqueu a què us comprometeu en el grup.
TASCA GRUPAL
Llegiu amb atenció el text següent, tots i cadascun dels components del grup.
Les paraules són testimonis que sovint parlen més alt que els documents. Considerem alguns vocables que van ser inventats o que van adquirir el seu significat modern en el període de seixanta anys [1789-1848] [...]. Entre ells hi ha "indústria", "industrial", "fàbrica", "classe mitjana", "classe treballadora", "capitalisme" i "socialisme". El mateix podem dir d'“aristocràcia” i de “ferrocarril”, de “liberal” i “conservador”, com a termes polítics, de “nacionalisme”, [...] “proletariat” i “crisi” (econòmica). [...] I el mateix "vaga" [...].
Imaginar el món modern sense aquestes paraules (és a dir, sense les coses i conceptes a què donen nom) és mesurar la profunditat de la revolució produïda entre 1789 i 1848, que va suposar la major transformació en la història humana des dels temps remots en què els homes van inventar l'agricultura i la metal·lúrgia, l'escriptura, la ciutat i l'Estat. Aquesta revolució va transformar i continua transformant el món sencer.
HOBSBAWM, Eric.: L'era de la Revolució, 1789-1848, Barcelona, Crítica, 2005, pàg. 9.
Aquest text ens dóna moltes pistes sobre la importància dels temes que treballarem. Després de llegir-lo, intenteu respondre les preguntes. Primer reflexionarem una mica individualment i després contrastarem i compararem els resultats en grup.
Series capaç d'establir una relació entre els conceptes “indústria”, “fàbrica” i “ferrocarril”?
Com explicaríeu què és el capitalisme?
Quin significat tenen els conceptes "socialisme", "proletariat" i "vaga"?
Què entenem per liberalisme?
Estàs d'acord amb l'autor del text quan afirma que aquestes transformacions han estat les més grans que ha experimentat la història de la humanitat des del neolític i les primeres civilitzacions? Justifiqueu la vostra resposta.
Després de contestar de manera comuna les preguntes i haver consensuat una resposta entre tots (en uns 10 o 15 minuts hi ha d'haver temps de sobres) ho comentarem a classe en veu alta en un petit debat.
TASCA INDIVIDUAL
A continuació, i indicant al vostre diari de reflexió TASCA 1 REFLEXIÓ INDIVIDUAL, haureu de contestar PER ESCRIT a les qüestions següents.
Podeu seguir l'ordre de les preguntes i contestar numèricament o bé fer una redacció on les preguntes us serveixin de guia. Vosaltres trieu.
I si voleu reflexionar sobre algun altre aspecte relacionat que no se us hagi preguntat, és clar que ho podeu fer. Com se sol dir: com més sucre, més dolç.
Per què creus que es produeixen els canvis a la història?
Coneixeu algun exemple d'algun canvi ràpid que s'hagi produït en el passat?
Qui són els protagonistes dels grans canvis històrics?
Quins canvis importants observes al món on vius? Qui està intentant canviar la realitat?
Com creieu que el món s'ha transformat des de l'aparició de les màquines?
Si seguim així... Què serà del nostre món?
BUSCANT L'EXCEL·LÈNCIA
Podeu llegir un llibre on es reflexiona sobre l'origen de la Humanitat, el paper de les màquines en el futur que ha de venir. Sobre les transformacions que vivim... I moltes altres coses.
El llibre és Origen de Dan Brown.
Si el llegiu, feu una ressenya i lliureu-me-la al següent correu electrònic: jm.gil@fundacionpjo.es
Per saber com es fa una ressenya podeu consultar el següent enllaç i seguir els passos que se us indiquen. Escriure'l en un document de word i envieu-me-la.
DIFUSIÓ DEL NOSTRE PROJECTE
Per difondre totes les tasques que anem produint i que el món sàpiga com estem treballant de bé (i compartir les nostres activitats amb la comunitat educativa per si els són d'utilitat) farem tres accions sobre això que haurem de realitzar de forma grupal , per això, en el grup designarem rols en aquest mateix moment i l'afegireu al diari d'aprenentatge a l'acta de constitució del grup. Els rols són els següents
- El coordinador del grup: serà qui supervisi, detecti problemes, busqui solucions, el capità i líder de l'equip, que no s'ocupa de res en concret, però s'ocupa de tot com el primer.
- El secretari del grup: serà lencarregat dels temps, de lorganització de les sessions que falten i que queden per als treballs grupals, el que anotarà en quin moment del treball de cada tasca està el grup, animant a posar-se al dia a tot el món i recordant els terminis. El bloc del projecte serà la seva font de referència fonamental i es llegirà amb detall totes les entrades.
- L'informàtic: aquell que tingui més habilitat amb els ordinadors serà l'encarregat dels muntatges de contingut digital, de pujar els treballs, de mantenir actives les xarxes socials del projecte i d'estar al corrent dels programes utilitzats, veure's els totorals, etc.
- El portaveu: encarregat de la comunicació amb el professor i la veu del grup quan es faci un debat o qualsevol altre aspecte semblant. Encarregat del material de lliurar-ho tot al professor quan correspongui i de la forma que correspongui. Responsabel de la difusió en xarxes socials i de la comunicació per correu amb el professor.
Tingueu en compte que encara que tingueu adjudicat un rol, sou un grup, un equip i l'èxit de tots és l'objectiu fonamental. Cal donar-se suport mútuament i fomentar el bon rotllo i el bon ambient de treball. I si no podeu m'ho dieu a intervindré el més aviat possible.